۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

شکست کودتا در «گینه بیسائو»

سید کاظم مهرنیا،رئیس اداره توسعه روابط فرهنگی غرب و مرکز آفریقا

منابع خبری اعلام کردند که کودتای نظامی در کشور آفریقایی گینه بیسائو با شکست همراه بوده است.

به گزارش "خبرگزاری رویترز" که کودتای نظامی در گینه بیسائو شکست خورده و رئیس جمهور این کشور در مکانی امن حضور دارد.

کودتا زمانی روی داد که «اومارو سیسوکو امبالو» رئیس جمهور و «نونو گومز نابیام» نخست وزیر در دیدار با وزیران کابینه بودند.

عصر روز  سه شنبه ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰بود که منابع خبری از تیراندازی شدید در اطراف کاخ ریاست جمهوری در پایتخت گینه بیسائو خبر دادند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که برخی منابع از بروز کودتا در این کشور آفریقایی خبر داده‌اند که با مقاومت نیروهای گارد ریاست جمهوری و نیروهای امنیتی این کشور،کودتا با شکست مواجه گردید.

منبع:   خبرگزاری رویترز

ملاحظات کارشناسی:

۱- بلوک آفریقای غربی روز سه‌شنبه تلاش برای کودتا در گینه بیسائو را محکوم کرد.

۲-بلوک آفریقای غربی اعلام کرد که تحولات در گینه بیسائو را با نگرانی شدید دنبال می‌کند.

۳- سخنگوی سازمان ملل نیز گفت که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل با نگرانی شدید گزارش‌ها از گینه بیسائو را دنبال می‌کند.

۴-چند دهه است که بی ثباتی سیاسی گینه بیسائو را در بر گرفته است و از سال ۱۹۷۴ که این کشور از پرتغال مستقل شد، تاکنون ۹ (نه)کودتا یا تلاش برای کودتا در این کشور روی داده است.

۵-یک منبع امنیتی که با دولت داخل قصر در پایتخت در ارتباط است گفت که در جریان تیراندازی روز سه‌شنبه تعدادی از مردم مجروح شده‌اند. یک منبع دیگر نیز گفته که دست کم دو نفر در تیراندازی‌های امروز کشته شده‌اند.

۶-این کشور در غرب آفریقا واقع شده است و ازشمال با سنگال و شرق با گینه همسایه است. در غرب این کشور اقیانوس اطلس قرار دارد.

۷-در زمان استعمار پرتغال ،گینه نام داشت و پس از استقلال در ۲۴ سپتامبر ۱۹۷۳ نام پایتخت خود، بیسائو را به نام رسمی خود اضافه کرد تا از اشتباه گرفته شدن با جمهوری گینه جلوگیری کند.

۸-رئیس جمهور در این کشور رئیس حکومت و نخست وزیر رئیس دولت است. رئیس جمهور برای دوره‌ای پنج ساله با رای مردم انتخاب می‌شود. نخست وزیر را رئیس جمهور تعیین می‌کند.

مجلس ملی این کشور ۱۰۰ کرسی دارد. نمایندگان این مجلس با رای مردم برای دوره‌ای چهار ساله انتخاب می‌شوند.

کد خبر 11235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =